Hoera, vandaag zetten we onze eerste blogpost online! We wilden dat al lang, een blog, maar wat zet je daar dan op? Wel, gisterenavond kregen wij fantastisch nieuws, en nu hebben we meteen iets om te vertellen. Gisterenavond werden namelijk de Sustainable Family Awards uitgereikt. En wij waren niet alleen genomineerd, we hebben ook 2 (ja, je leest het goed, twee!) awards gewonnen. Als kledingmerk en als kinderkledingmerk. En omdat we duurzaamheid heel belangrijk vinden, willen we dat natuurlijk van de daken schreeuwen.

Sustainable Family Awards

 

De Sustainable Family Awards zijn een initiatief van Sustainable Family. Met deze awards wil Sustainable Family duurzame merken uit België en Nederland in de kijker zetten. Er waren 20 categorieën, waarbij het publiek niet alleen kon stemmen, maar ook organisaties nomineren. Wij waren in twee categorieën genomineerd: kledingmerk en kinderkledingmerk, en mochten uiteindelijk ook 2 awards in ontvangst nemen. En daar zijn we zo blij mee! We waren supertrots om bij de finalisten te zijn, en hadden stiekem wel gehoopt op 1 award, maar dit is zoveel meer dan we hadden durven dromen.

Nu, duurzaamheid is voor ons heel erg belangrijk. Al van bij onze oprichting staan wij voor bewuste mode, met respect voor de planeet en voor de mensen die onze kleren maken.

- We kiezen consequent voor duurzame materialen: biologisch katoen (96% van het katoen voor deze lente-zomercollectie is bio, voor de herfst-wintercollectie 2021 is dat zelfs 100%), gerecycleerd polyester, en ecovero en tencel als duurzame alternatieven voor viscose.
 
- We kiezen resoluut voor GOTS-gecertificeerde leveranciers. Het GOTS-label is een internationaal label voor biotextiel, dat een milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde (lees: goede werkomstandigheden en een eerlijk loon) productie garandeert. Vijf van onze zes leveranciers zijn GOTS-gecertificeerd. Voor deze lente-zomercollectie is meer dan 96% van de collectie door een GOTS-leverancier gemaakt.
 
- Niet alleen onze leveranciers zijn GOTS-gecertificeerd, we hebben zelf ook een GOTS-certificaat.
 
- Als bewust merk kiezen wij ervoor onze klanten aan te moedigen om bewust en duurzaam te denken en te leven, om verstandig te consumeren. Onder het motto 'Make Friday green again' hebben we er de voorbije jaren voor gekozen geen kortingen te geven op Black Friday, maar die 'kortingen' aan Natuurpunt te schenken. In 2019 werd er extra bos mee geplant, in 2020 werd het gebruikt om zitstammen te maken voor de buitenklas in natuurgebied Het Hageven. Zo maken we Black Friday weer een beetje groener.
 
- Flyers, catalogi, lookbooks, ... we doen zo veel mogelijk digitaal, en waar dat niet kan, kiezen we voor lokale drukkers en gerecycleerd papier.
 

Je ziet het, we spannen ons dag in, dag uit in voor een groenere mode-industrie, en een schonere wereld. Deze Awards zijn daarvoor een fantastische erkenning. Bedank, allemaal, om ons te nomineren en om voor ons stemmen. En bedankt, Sustainable Family, voor het mooie initiatief.

Benieuwd wie de andere winnaars zijn? Je vindt hier het volledige overzicht van alle winnaars.